Burza mózgów na Uniwersytecie Medycznym 

 

Tak, to było wyzwanie. Przejście przez proces Design Thinking, w którym uczestniczyło prawie pół tysiąca studentów jednocześnie, to niezwykłe przedsięwzięcie, jakiego w Polsce chyba jeszcze nie było.

Ale udało się! Co więcej, koncepty pomysłów stworzone przez młodych ludzi, stały na bardzo wysokim poziomie. Pomysłowe, użyteczne, przyjazne ludziom – rozwiązania, które chcielibyśmy mieć w realnym życiu.

Spotkaliśmy się na warsztatach z metodyki Design Thinking w ramach projektu SHAPE U UP, który jest realizowany przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Duża, bardzo nowoczesna aula sprawnie wypełniła się studentami z różnych wydziałów uczelni – w sumie prawie 500 osób.

Pracowaliśmy nad wyzwaniem związanym z suplementami diety. W Polsce ich spożycie bardzo dynamicznie rośnie. A np. w Holandii sprzedaż OTC została ograniczona. Czyli ciekawy problem do pracy i dyskusji, a nasze wyzwanie projektowe brzmiało : „Co zrobić, abyśmy bardziej racjonalnie podchodzili do kwestii zażywania farmaceutyków”.

Studenci stosowali etapy procesu Design Thinking i wypracowali koncepty, które odpowiadały na wyzwanie. Pracowali z dużym zaangażowaniem i z każdą chwilą mieli coraz odważniejsze pomysły. I to było wspaniałe. Niestety, nie możemy powiedzieć, że praca kreatywna jest powszechna i oczywista. I wydaje się, że w polskim systemie edukacji na różnych szczeblach, ciągle jest za mało miejsca na kreatywność. Młodzi ludzie – jak wspomnieliśmy – pracowali z dużym zaangażowaniem. A gdy poprosiliśmy o puszczenie wodzy fantazji, podpowiadaliśmy, by przy projektowaniu nie zakładali ograniczeń, że mogą wszystko, bo na etapie wymyślania każdy pomysł, nawet najbardziej „pojechany”, jest dobry, przyjmowali to z pewnym niedowierzaniem. Na początku. Bo po chwili chętnie już „szybowali” razem z nami.

I tak powstały koncepty bardzo ciekawych aplikacji, które zdecydowanie ułatwiłyby nam życie. Na przykład pokazujące skutki łączenia różnych suplementów, czy wskazujące zamienniki w postaci składników naturalnych. Powstały projekty przedmiotów, np. wskaźnik podobny do termometru, tylko zamiast temperatury mierzy poziom witamin i minerałów w naszym organizmie. Inna aplikacja, na postawie badania krwi, ustala dedykowaną dietę, dając dodatkowo przepisy na smaczne potrawy uzupełniające niedobory. Sporo było o nowatorskim podejściu do badania organizmu na podstawie włosa, a także kreatywne „zachęcacze” do aktywności czy spędzania czasu na słońcu.

Warsztaty prowadzone były w formie konkursu. Wszyscy uczestnicy otrzymali upominki, a najlepsze koncepty nagrodzone będą książkami biznesowymi i grami rozwijającymi przedsiębiorczość. – I na tym nie poprzestaniemy – mówi prof. Anna Zalewska-Janowska z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. – Pomysły są tak ciekawe, że będziemy z nich czerpać w wielu obszarach i wracać do nich przy okazji różnych projektów, które prowadzimy.

My, Klientocentryczni, czyli Beata i Piotr oraz pracujące z nami moderatorki: Julia, Beata, Agnieszka i Asia jesteśmy pod wrażeniem pomysłów. Bardzo podobał nam się też komentarz jednej z grup. – Nasz pomysł jest tak dobry – mówiły o swojej pracy studentki. – Że chyba znajdzie się jakiś inwestor i wprowadzi go w życie. A jeśli nie, zrobimy to same!

I to było świetne podsumowanie dnia. Wierzcie w siebie, wymyślajcie i dobrze się bawcie!

Joanna Blewąska

  • Jestem certyfikowanym moderatorem Design Thinking
  • Prowadzę szkolenia i warsztaty, m.in. z zastosowaniem procesu DT
  • Jestem absolwentką studiów podyplomowych z Coachinguw Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
  • Prowadzę procesy coachingowe
  • Przez 8 lat byłam rzecznikiem prasowym Marszałka Województwa Łódzkiego, a wcześniej dziennikarzem prasowym (10 lat) i reporterem radiowym (5 lat)