Chcesz skutecznie przekazywać wiedzę, informacje i treści swoim klientom? Zobacz jak pracujemy z design thinking wykorzystując myślenie wizualne.
Z technik wizualnych zespół Klienocentryczni korzysta zarówno na sali szkoleniowej, gdy uczy metodologii design thinking jak i w pracy z klientem biznesowym projektując nową usługę lub produkt.
W tym artykule, bazując na badaniach naukowych, udowodnię dlaczego warto wykorzystywać myślenie wizualne w pracy oraz pokarzę jak prosto i szybko możesz zacząć korzystać z tej metody od zaraz
Dlaczego warto wykorzystywać myślenie wizualne?
Wyobraź sobie, że wstajesz rano, robisz kawę i siadasz przy stole zaczynając czytać pierwszą z 174 gazet leżących obok. Tyle informacji dziennie przetwarza Twój mózg! Równowartość 174 gazet [1].
Naukowcy z University of California w San Diego przeprowadzili badania i obliczyli, że jeśli zbierzemy treści czytane, oglądane oraz słuchane, które przetwarzamy każdego dnia stanowić to będzie 34 GB informacji! [2].
A teraz zapomnij o sobie i pomyśl o swoim przeładowanym informacjami kliencie, który spotyka się z Tobą w celu: zapoznania z ofertą, na którym częstujesz go 20 min. potokiem słów, lub wchodzi na Twoją stronę www gdzie w 10 zakładkach, czeka na niego 80% treści pisanych, lub otrzymuje od Ciebie pięknie rozpisaną 6 stronicową ofertę, która jest jedną z 10 otrzymanych tylko w tym tygodniu, lub bierze udział w 2 dniowym (po 8 h każdy), szkoleniu, na którym częstujesz go 57 slajdami prezentacji PowerPoint i wręczasz drukowane materiały do zapoznania się.
Aby Twój klient po spotkaniu z Tobą nie czuł się przeładowany i miał poczucie, że otrzymał od Ciebie wartość, której szukał podaną w przystępnej formie skorzystaj ze wspierających komunikację wizualizacji. W dalszej części artykułu zaproponuję Ci kilka prostych rozwiązań.
Bardzo ciekawe badania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego pokazują, że w momencie jak mówimy słowo np. „krzesło” aktywuje się ok. ¼ powierzchni mózgu, zaś jeśli zobaczymy obraz krzesła, aktywuje się ok. ¾ powierzchni mózgu.
Jedne źródła podają, że 70% inne, że 83 % wszystkich informacji ze świata zewnętrznego pozyskiwanych jest przez człowieka za pomocą narządu wzroku. Mniejsza o to ile, ważne że znaczna większość!
Ponadto aby zinterpretować obraz i zidentyfikować obiekt pokazywany Twój klient potrzebuje tylko 0,01 sekundy! [3]
Aby nie przeładować Cię natłokiem badań, ułamków i procentów po tej części artykułu proszę zapamiętaj tylko to:
Flipchart rysowany ręcznie flamastrami, a następnie sfotografowany za pomocą bezpłatnej aplikacji CamScanner – działającej jak skaner w telefonie.
Ludzie pamiętają 80% z tego co widzą, a jedynie 20% z tego co czytają.
*Rysunek wykonany na tablecie z piórkiem w programie PENUP
Jak prosto i szybko możesz wizualizować treści?
W zależności od charakteru spotkania wizualne techniki wzmacniania treści mogą być inne. Podczas pracy z klientem na sali szkoleniowej oraz spotkaniach biznesowych np. dotyczących planowania współpracy B2B nasz klientocentryczny zespół, najczęściej korzysta z ikonografik, które można pobrać bezpłatnie ze strony https://thenounproject.com/.
Dlaczego ikonografiki? Bo są to tak naprawdę proste symbole, które mocno wspierają przekaz, ale nie rozpraszają uwagi klienta, który będzie podziwiał skomplikowaną formę i kolorystykę niektórych zbyt bujnych obrazów.
Jeśli jednak użycie zdjęcia jest zasadne w Twojej prezentacji bo np. chcesz wzbudzić w nim konkretne emocje np. złość/radość lub uruchomić w nim proces kreatywny/rozmarzyć/zainspirować, możesz skorzystać ze strony https://unsplash.com/,z której pobierzesz bezpłatne i profesjonalne zdjęcia w dobrej rozdzielności.
Często zdarza się jednak, że nie możemy przygotować wcześniej materiałów dla klienta korzystając z bezpłatnie dostępnych ikon czy zdjęć lub nie mamy czasu na wertowanie Internetu w poszukiwaniu najtrafniejszej wizualizacji. Albo sytuacja na sali szkoleniowej lub rozmowa z klientem przybiera taki obród, że wymaga działania tu i teraz. I co wtedy?
Sketchnoting oznacza tworzenie prostych ikon, a nie malowideł czy szkiców. Mimo braku zdolności artystycznych, możesz szybko i skutecznie tworzyć proste ikony i notatki graficzne w pracy z klientem. Poniżej zamieszczam kilka szybkich grafik, które już teraz możesz zrysować aby sprawdzić czy też tak umiesz:
Ludzi
Emocji
Ikon
Ramek
Czcionek
Pamiętaj nie chodzi o to czy rysunek jest ładny i ma fajną kreskę – chodzi o to aby był prosty i niósł za sobą konkretne skojarzenie/myśl klienta oraz umożliwił skuteczne zapamiętanie korzyści płynących z Twojej oferty.
W artykule Design teams – jak zaprojektować dobry zespół? możesz zobaczyć jak w szybki, odręczny sposób stworzyliśmy materiał do pracy na szkoleniu. Sprawdzi się kiedy zapomnisz materiałów i nie masz pliku ze sobą. W ramach gaszenia pożaru możesz narysować materiał i skopiować w najbliższym punkcie ksero. Ale też w sytuacji kiedy rozmawiasz z klientem i na podstawie jego potrzeb, bezpośrednio na spotkaniu prezentujesz prototyp rozwiązania.
Jeśli zainteresowałam Cię tematem myślenia wizualnego i masz ochotę ZACZĄĆ OD ZARAZ:
- Zastanów się jakimi słowami kluczami operujesz najczęściej współpracując ze swoimi klientami.
- Wejdź na grafiki w Google, wpisz „sketchnoting” i zrysuj te ikony, które zobrazują najprościej słowa klucze, budując swój podstawowy bank ikon (zapełnij 1-2 kartki A4).
- Ćwicz samodzielnie, odruchowo przy każdej okazji spotkania czy notowania
Jeśli zainteresowałam Cię tematem o wiele bardziej:
Skorzystaj z pomocy specjalistów. Ja polecam książkę pt. „Myślenie wizualne w biznesie” – Karoliny Jóźwik oraz 6 godzinne szkolenie z Flipowania ® u Gabrieli Borowczyk lub innych trenerów myślenia wizualnego.
Julia Skrzypkowska
Masz pytania?
Napisz do mnie: julia@klientocentryczni.pl
Posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie zarządzania projektami zdobytą w projektach krajowych jak i międzynarodowych. Szczególnie ukierunkowana na obszar wspierania przedsiębiorczości, a od 2 lat tworzenia innowacji. Wspiera osoby indywidualne i zespoły/start-upy poprzez szkolenia, mentoring, eventy branżowe, wymiany międzynarodowe, prezentacje przed inwestorami. Współpracowała z GE Healthcare, Delloite, PwC, EY, KPMG, Nordea, ING, Infosys, Comarch, Rule Financial, Sii, PGE, AMG, Accenture, Fujitsu, Celon Pharma, Draum, OSTC, Karolinska Institutet, Uniwersytet w Uppsali, Uniwersytetem w Lizbonie, Uniwersytetem w Coimbrze, Uniwersytetem w Neapolu Federico, TU Delft i wiele innych.