Canva – jak zaprojektować dobry zespół?

Czym jest canva – jak zaprojektować dobry zespół?

Jednym z kluczowych elementów udanej współpracy w zespołach, oprócz łączenia różnorodnych kompetencji, postaw, wiedzy i doświadczenia jest także ustalenie fundamentalnych zasad, na których będą opierały się działania wszystkich członków zespołu. Podpowiedzią w tworzeniu takiego kodeksu postępowania może być makieta „designed teams”, którą przygotowaliśmy na tegoroczną edycję konferencji Design językiem biznesu podczas Gdynia Design Days. To narzędzie zawiera pewne, jakby się mogło wydawać oczywistości. Jednak ogromne zainteresowanie, liczba pytań, niekończące się dyskusje, jak również nasze doświadczenia w procesach wpierających budowę kultury organizacyjnej wskazują, że odpowiedzi na pytania zawarte w makiecie, wcale już takie oczywiste nie są.

Rozpoczynając nowy projekt, budując nowy zespół czy też stojąc przed nowym wyzwaniem w firmie, warto poświęcić chwilę na uspójnienie fundamentalnych zasad współpracy. Dziś podpowiadamy jak to zrobić.

Poniżej załączamy makietę do wykorzystania w projektach oraz  instrukcję z zestawem  pytań przypisanych do kolejnych pól.

 

Gdzie możesz dowiedzieć się więcej na temat podejścia?

Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej na temat projektowania z wykorzystaniem design thinking i service design – zapraszamy na nasze szkolenia do Łodzi http://klientocentryczni.pl/akademia-design-thinking-zdobadz-kompetencje-ktorych-nie-zastapia-roboty-2/

lub Warszawy http://klientocentryczni.pl/akademia-design-thinking-zdobadz-kompetencje-ktorych-nie-zastapia-roboty-2-2/

Instrukcja do przeprowadzenia warsztatów

  1. Cele

Zapiszcie na karteczkach post it 3 kluczowe cele, dla których chcecie stworzyć wyjątkowy zespół. Minimum 2 na osobę.

Pytania:

  • Po co Wam wyjątkowy zespół?
  • Co jako zespół chcecie osiągnąć?

Przykłady:

  • Chcę zeralizować budżet sprzedaży
  • Chcę poprowadzić nowy projekt
  • Chcę przeprowadzić transformację wewnątrz organizacji

Dyskusja i wybór wspólnych celów

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te cele, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

  1. Motywacje

Zapiszcie na karteczkach post it Wasze kluczowe motywacje. Minimum 3 na osobę.

Pytania:

  • Po co pracujecie?
  • Dlaczego robicie to co robicie?
  • Co jest dla Was ważne w życiu i w pracy? 

Przykłady:

  • Pozytywny wpływ na życie ludzi
  • Możliwość rozwoju
  • Przejście na emeryturę w wieku 40 lat
  • Pieniądze

Dyskusja i wybór wspólnych motywacji

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te motywacje, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

  1. Role i umiejętności

Wypiszcie na karteczkach post it kluczowe role, które pełnicie w organizacjach oraz rzeczy, w których jesteście dobrzy. Minimum 5 na osobę.

Pytania:

  • Jaką funkcję pełnisz w organizacji?
  • Jakie są twoje talenty?
  • W czym jesteś dobry?

Przykłady:

  • Zajmuję się rozwojem kompetencji
  • Zarządzam sprzedażą
  • Umiejętności organizacyjne
  • Orientacja strategiczna
  • Komunikatywność
  • Kreatywność

Dyskusja i wybór brakujących elementów

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Określcie brakujące umiejętności i role, które należałoby uzupełnić w zespole.

  1. Wartości

Jakimi zasadami w życiu i w pracy się kierujesz?

Pytania:

  • Co jest dla ciebie ważne w relacjach z ludźmi?
  • W co wierzysz?
  • Jakie są oczekiwane wzorce zachowań?

Przykłady:

  • Zaufanie
  • Zrozumienie
  • Szacunek
  • Ukierunkowanie na jakość

 

Dyskusja i wybór wspólnych wartości

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te wartości, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

  1. Zasady współdziałania

Bazując na 4 poprzednich krokach określcie 5 zachowań i działań, które chcielibyście wcielić w życie w ramach zespołu.

Pytania:

  • Jak chcesz sie komunikować?
  • Jak chcesz by były podejmowane decyzje?
  • Jak chcesz współpracować?
  • Jak chcesz oceniać pracę?

Przykłady:

  • Utrzymanie tajemnicy tego nad czym pracujemy
  • Dotrzymywanie terminów lub komunikowanie o opóźnieniach na wczesnym etapie
  • Cotygodniowy statusy z podstępów prac

Dyskusja i stworzenie listy zasad współdziałania

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te wartości, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

Podsumowanie

  • Jakie są wasze wrażenia?
  • Gdzie widzicie możliwość zastosowania metody?
  • Czego Wam zabrakło?
  • Co wymaga dopracowania?

 

Autorzy:

Beata Michalska-Dominiak – beata@klientocentryczni.pl

Piotr Grocholiński – piotr@klientocentryczni.pl