Lean startup, lean product, design sprint czy design thinking? Czy któraś z metod gwarantuje sukces rynkowy ?

Lean startup, lean product, design sprint czy design thinking? Czy któraś z metod gwarantuje maksymalną konkurencyjność i zwinność we wdrożeniu przełomowych rozwiązań?

Nowe technologie sprawiają, że dotychczasowy model funkcjonowania firm bywa nieefektywny i mało konkurencyjny. Współczesne korporacje zrozumiały, że utrzymanie przewagi konkurencyjnej wymaga umiejętności wprowadzania innowacji w życie, a wygrywaja te firmy, które, które potrafią spojrzeć perspektywicznie na rynek, wiedzą, że poszukując pomysłów nie mogą zamykać się wyłącznie na źródła wewnętrzne.

Czego jednak potrzeba, aby dobry pomysł zamienić w konkurencyjny?

 

Odpowiedzią moga być metody takie, jak lean startup, lean product, design sprint czy design thinking. Połączenie tych metod gwarantuje wypracowanie kluczowych założeń biznesowych w postaci hipotez i zwalidowanie ich z klientami?

Najważniejsze metodyki i założenia prowadzenia startupu?

Firmy, które chcą zrewolucjonizować swoje procesy tworzenia innowacji przede wszystkim koncentruja się na wdrożeniu skalowalnych procesów biznesowych oraz określeniu kultury firmy. Wraz ze skalą oraz ilością projektów firma zatrudnia coraz więcej talentów i łatwo tu zapomnieć o spójnej kulturze organizacyjnej i podstawowych wartościach.

Przedstawmy teraz kilka najbardziej popularnych metod wprowadzenia lub rozwijania pomysłów biznesowych, które mogą przerodzić sie w przełomowe innowacje:

Lean startup

Jest to model biznesowy, który w pewnym sensie odwraca wszystko, co dotychczas robione było jako wzorzec. Zamiast zarządzania projektem jako implementacją wcześniejszych założeń, badań i biznesplanów – produkt rozwija się wraz z realnym odbiorem produktu na rynku. Jak pisze w swojej książce Eric Ries „Sukces startupu można zaplanować i wypracować, realizując odpowiedni proces, a to oznacza, że można się tego nauczyć i można nauczyć tego innych”[2].

Metoda pozwala na zminimalizowanie ryzyka poprzez bezpieczne eksperymentowanie na klientach. Gromadzenie uczestników wczesnego rynku sprawia, że produkt dopracowany i gotowy do masowej produkcji będzie miał już grono klientów. Lean startup daje dużą elastyczność w prowadzeniu firmy – pozwala Ci skupić się na realizacji danego pomysłu i dostosowanie do niego odpowiednich metod działania. Lean startup opiera się zwykle na trzech etapach. Są to test (gdy MVP udostępniasz potencjalnym klientom), pomiar (gdy sprawdzasz, ile osób korzystało z MVP i jaki zostawiły feedback) i zwrot (gdy zmieniasz kierunek rozwoju produktu w oparciu o dane uzyskane na poprzednim etapie).

Co w praktyce zyskasz, wdrażając lean startup?

  • Zbadasz klientów i ich reakcję na Twój produkt lub usługę.
  • Nie zmarnujesz zasobów na nadprogramowe poprawki i modyfikacje.
  • Będziesz mógł skupić się na faktycznym rozwoju swojej firmy, bo część procesów zostanie przekazana innym.

Przykład: firma SafePacz projektująca nakładki na kamerki w laptopach, zbadała zainteresowanie produktem i zminimalizowała ryzyko, produkując prototyp na drukarce 3D.

Lean product

Lean product to metoda pozwalająca na sformułowanie i przetestowanie hipotez dotyczących dopasowania produktu do rynku. Opiera się na danych i analityce z regularnie prowadzonych testów i jest doskonałym sposobem na ograniczenie kosztów związanych z prowadzeniem biznesu. Lean product to usprawnianie procesów i dopasowywanie usług do aktualnego popytu. Efektem jest poprawa produktywności i jakości produktu. Lean product opiera się na zrozumieniu klientów i kontekstu (sprowadza się do tworzenia wartości dla klienta), doskonałości procesowej (procesy projektowe są dopracowane, a standaryzacja wspólnych elementów zapewnia wysoką jakość i niższe koszty), budowaniu wydajnych zespołów, w których kształtuje się silne przywództwo, a także ciągłym gromadzeniu i stosowaniu know-how.

Co w praktyce zyskasz, wdrażając lean product?

  • Stworzysz produkt, który faktycznie odpowie na potrzeby klientów.
  • Zaoszczędzisz pieniądze, obniżając koszty.

Przykład: firma Toyota, która całkowicie przeorganizowała produkcję, niemal eliminując straty.

Design sprint

Jest to dynamiczna metoda tworzenia nowych konceptów i rozwiązywania problemów poprzez projektowanie, prototypowania i testowanie pomysłów. Jest to pewnego rodzaju narzędzie do opracowywania rozwiązań, prototypowania idei i ich testowania, które daje dużą elastyczność. Design sprint w krótkim czasie pozwala osiągać widoczne efekty. Metoda została stworzona przez pracowników Google, którzy byli przekonani o nieefektywności kolejnych burz mózgów[8]. Design sprint daje maksymalne korzyści w możliwie najkrótszym czasie. Wystarczy wdrożyć pięć etapów Design sprint, aby wyciągnąć wnioski jeszcze przed zbudowaniem produktu. Te etapy to:

  1. Understand – zrozumienie celu i pomysłu.
  2. Sketch – szkicowanie poszczególnych pomysłów i koncepcji.
  3. Decide – wybór najlepszego pomysłu, na podstawie którego budowany będzie prototyp.
  4. Prototype – tworzenie prototypu, czyli surowej wersji produktu.
  5. Test – wprowadzenie prototypu do obiegu i zbieranie opinii.

Co w praktyce zyskasz, wdrażając design sprint?

  • Zyskasz nową perspektywę i spojrzenie na problemy zespołu.
  • Poprawisz efektywność tworzenia nowych produktów.

Przykład: firma Lego jako jedna z pierwszych na świecie wdrożyła design sprint, tworząc nowe produkty i udoskonalając pracę wewnątrz organizacji.

Dowiedz się więcej o Design Sprint.

Design thinking

Jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów, której głównym założeniem jest dostarczanie nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań poprzez pobudzanie kreatywności. Design thinking koncentruje się na potrzebach klientów. Proces Design thinking składa się z pięciu etapów: empatyzacji (czyli zbierania informacji na temat potrzeb potencjalnych klientów), definiowania problemu, generowania pomysłów (oraz ich omówienia), prototypowania oraz testowania. Metoda Design thinking to doskonały sposób na uporządkowanie chaotycznych procesów kreatywnych, a jednocześnie zmniejszenie ryzyka stworzenia nieudanego produktu lub usługi. Design thinking czerpie z wielu perspektyw, pomaga więc stworzyć innowacyjne rozwiązania.

Co w praktyce zyskasz, wdrażając design thinking?

  • Pobudzisz kreatywność zespołu.
  • Wypracujesz nowy sposób rozwiązywania problemów.

Przykład: firma IBM po wdrożeniu zasad design thinking znacznie skróciła czas potrzebny na projektowanie rozwiązań i ich tworzenia, dzięki czemu szybciej wprowadza produkty na rynek.

Dowiedz się więcej o metodzie Design thinking.

Co zrobić, żeby zwiekszyć swoja szanse na sukces?

Wskazówki i porady

Na koniec, przedstawiamy garść wskazówek i porad, dzięki którym  będzie Ci łatwiej odnieść sukces.

  1. Zdiagnozuj, kto jest Twoim klientem. Opracuj persony, aby mieć pewność, do kogo kierujesz swój produkt lub usługę.
  2. Stwórz kluczowe hipotezy, czyli założenia odnośnie Twojego pomysłu.
  3. Skonfrontuj pomysł z grupą docelową – może się okazać, że pomysł nie odpowie na potrzeby potencjalnych klientów. Lepiej dowiedzieć się o tym już na samym początku.
  4. Znajdź źródło finansowania.
  5. Cały czas pracuj nad ulepszeniem swojej oferty i swoich produktów – zgodnie z metodą lean startup, szybki rozwój młodej firmy oparty jest na ciągłym, szybkim testowaniu produktu wśród klientów. Eksperci twierdzą, że startup prowadzony zgodnie z tą metodą ma większe szanse na sukces niż inne.
  6. Dbaj o marketing – aby produkt się sprzedawał, musisz go wypromować! Sprawny marketing jest szczególnie ważny, jeśli myślisz o ekspansji międzynarodowej.
  7. Nie zapomnij o bezpieczeństwie – dziś kluczowe jest działanie zgodne z zasadami RODO, nie zapomnij więc wdrożyć odpowiednich procedur. Zadbaj też o ochronę swojego biznesu przed cyberatakami – np. DDoS czy ransomware.
  8. Nie zamykaj się na feedback – otwarcie się na konstruktywną krytykę sprawia, że nie tracisz z oczu rynku i potrzeb klientów. Bądź gotowy na informację zwrotną zarówno od inwestorów, jak i klientów.
  9. Korzystaj z usług specjalistów i nie bój się pytać innych przedsiębiorców – skup się na tym, co robisz najlepiej. Nie musisz być ekspertem w każdej dziedzinie – wysokiej jakości wiedza jest dostępna na rynku. Zainwestuj w prawnika, księgową, doradcę kredytowego. Możesz też wyoutsourcować powtarzalne czynności. Korzystaj też z wiedzy innych – na rynku jest wielu przedsiębiorców, którzy chętnie podpowiedzą Ci, jak rozwiązać niektóre problemy.
  10. Networking to podstawa – poszukaj innych przedsiębiorców, którzy mają podobne cele i są na podobnym etapie budowania biznesu. Wymieniaj z nimi myśli i doświadczenia.

Jak widzisz, skuteczne rozwijanie innowacji nie jest takie proste. Ważne więc, abyś cały czas uczył się i samodoskonalił. Nieważne czy jesteś początkującym startupowcem, czy doświadczonym biznesmenem – bądź otwarty na wiedzę i szukanie inspiracji. I nie zapomnij o klientach i bieżącym reagowaniu na ich potrzeby.

 

 

Bibliografia:

 

  1. Steve Blank i Bob Dorf „Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku”.
  2. Eric Ries „The Lean Startup”.
  3. Design Sprint jako Jedna z Metod Pracy nad Innowacjami: http://infuture.institute/wp-content/uploads/Design-Sprint-Case-Study-infuture-ultimo.pdf