Analiza potrzeb klienta i pracownika – klucz do skutecznej strategii CX i EX

W świecie, w którym firmy konkurują już nie tylko produktem, ale przede wszystkim doświadczeniem, kluczem do sukcesu staje się klientocentryczność. Ale żeby naprawdę podążać za klientem, trzeba najpierw zadbać o tych, którzy są niego najbliżej – pracowników. To właśnie spójna strategia zarządzania Employee Experience (EX) staje się dziś fundamentem skutecznego Customer Experience (CX).

Dlaczego empatia to podstawa nowoczesnego CX i EX Management?

Empatia – umiejętność patrzenia oczami drugiego człowieka – to nie tylko cecha osobista, ale również strategiczne narzędzie biznesowe. Jak podkreśla Beata Michalska-Dominiak, współzałożycielka organizacji Klientocentryczni:

„Firmy, które skupiają się na klientach, mają większą szansę na lojalnych odbiorców i długofalowy sukces rynkowy”

Co ważne, dotyczy to także instytucji publicznych. Tam również mamy klientów – użytkowników końcowych, beneficjentów usług, interesariuszy – którzy mają swoje potrzeby i oczekiwania.

Sprawdź nasz przewodnik: Jak mapować customer journey?

Design Thinking w EX i CX Management: od biurka do rzeczywistych potrzeb

Wciąż zbyt często produkty i usługi powstają „zza biurka”, bez pogłębionej refleksji nad realnymi potrzebami odbiorców. Tu z pomocą przychodzi Design Thinking, czyli metodyka oparta na empatii, współpracy i iteracyjnym testowaniu rozwiązań.

Jak zastosować Design Thinking w EX/CX?

  1. Empatyzacja – bezpośredni kontakt z użytkownikami: rozmowy, obserwacje, shadowing
  2. Definicja potrzeb – nie tylko „co”, ale „dlaczego” coś jest problemem
  3. Generowanie pomysłów – warsztaty z pracownikami i klientami
  4. Prototypowanie – tworzenie wersji testowych (np. nowych procesów HR czy usług)
  5. Testowanie – realna weryfikacja i udoskonalanie w oparciu o feedback
„To użytkownik – nie menedżer, nie konsultant – jest ekspertem w kwestii swoich potrzeb”

Customer Experience zaczyna się od Employee Experience

Firmy coraz częściej dostrzegają, że zadowolony pracownik = zadowolony klient. To nie slogan – to strategia EX Management. Pracownicy, którzy czują się wysłuchani, docenieni i zaangażowani, lepiej reprezentują markę i budują pozytywne doświadczenia klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej.

„Lojalny i oddany pracownik jest najlepszym ambasadorem marki”

Jak pokonać opór wobec zmian w organizacji?

Zmiana kultury organizacyjnej w kierunku klientocentryczności może przebiegać dwojako:

W obu przypadkach niezbędne są:

  • Multidyscyplinarne zespoły
  • Praca warsztatowa i techniki kreatywne (burze mózgów, design sprinty)
  • Narzędzia CX/EX (mapy podróży klienta, persony, matryce decyzyjne)

Przykład wdrożenia: 400 pomysłów w dwa dni

Podczas procesów transformacyjnych prowadzonych przez Klientocentryczni, wielokrotnie wykorzystywano Design Thinking do projektowania zarówno Employee Experience, jak i Customer Experience. często zdarzało się, że w zespole 20 osób, w ciągu dwóch dni kreatywnej pracy, było generowanych ponad 400 pomysłów na poprawę doświadczeń – od prostych udogodnień po pełne koncepcje innowacyjnych usług.

Sprawdź ofertę naszych szkoleń CX, EX i Design Thinking

Narzędzia wspierające CX i EX Management

W procesach projektowania doświadczeń pracowników i klientów warto korzystać z narzędzi takich jak:

  • Wywiady pogłębione i obserwacje użytkowników
  • Mapy empatii i ścieżki użytkownika (Customer Journey Map)
  • Service blueprinting
  • Prototypowanie i testowanie rozwiązań
  • Design Sprinty i warsztaty strategiczne

Service Design w CX Management: projektowanie całej ścieżki klienta

Każdy punkt styku – od strony internetowej, przez obsługę, po proces reklamacyjny – wpływa na doświadczenie klienta. Zidentyfikowanie i przeprojektowanie kluczowych momentów może zdecydować o lojalności lub odejściu klienta.

„Zamiast gonić konkurencję – podążajmy ścieżką klienta”

Strategia EX jako fundament skutecznego zarządzania CX

Budowanie kultury klientocentrycznej nie zaczyna się od reklam ani KPI – zaczyna się od ludzi. Strategiczny EX Management staje się dziś nieodzownym elementem skutecznego CX Management. Empatia, współpraca i odwaga w zadawaniu pytań zmieniają sposób, w jaki firmy projektują relacje z pracownikami i klientami.


Źródło: Infrastruktura: Ludzie Innowacje Technologie nr 5-6(98)/2018

Jeśli potrzebujesz wsparcia w CX lub EX napisz do nas i umów bezpłatne konsultacje. Poniżej obszary naszej ekspertyzy. Napisz na do nas na: biuro@klientocentryczni.pl

Konsultacje Customer Experience, Employee Experience i Design Thinking
Konsultacje Customer Experience, Employee Experience i Design Thinking