Design Thinking w służbie HR / DT a wyzwania 2019 roku

Znalezienie nowych pracowników i zatrzymanie ich na dłużej, to największe wyzwanie stojące przed przedsiębiorstwami w 2019 roku. Jak mu sprostać?  Rozumiejąc potrzeby i oczekiwania pracownika! A w tym pomoże proces Design Thinking.

 

Firmy nie mają wątpliwości. Największym wyzwaniem w 2019 roku będzie pozyskanie kadry. Dziś już ponad połowa przedsiębiorstw sygnalizuje problemy w tym obszarze, a najbliższe miesiące mogą być jeszcze trudniejsze – ostrzegają takie organizacje jak Konfederacja Lewiatan, Business Centre Club czy Pracodawcy RP.

Pracownicy: oczekujemy zrozumienia

Z raportów dotyczących rynku pracy wynika, że aż 25 proc. pracowników planuje w ciągu pół roku zmienić miejsce zatrudnienia. Ale z badań dowiadujemy się też, co by ich w firmie zatrzymało. Oczywiście, duże znaczenie ma wynagrodzenie czy choćby bliskość pracy od miejsca zamieszkania. Ale na pierwszy plan wysuwa się „szacunek i zrozumienie potrzeb pracowników” – twierdzą eksperci portalu Pracuj.pl.

Wydaje się więc, że korzystne dla przedsiębiorstw będzie czerpanie z procesu Design Thinking, który koncertuje się na ludziach i ich potrzebach, doświadczeniach i odczuciach.

Co jeszcze jest ważne dla pracowników? Oto główne grupy motywatorów, które zwiążą pracownika z firmą na dłużej:

  • perspektywa rozwoju, podnoszenie kwalifikacji, możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, wytyczona ścieżka awansu
  • otwarta komunikacja, jasne oczekiwania wobec pracownika, umiejętnie przekazywana informacja zwrotna
  • dobra atmosfera w pracy, szacunek, zaufanie, wspólne celebrowanie sukcesów

Partnerska rekrutacja i budowanie lojalności

Proces DT składa się z kilkudziesięciu narzędzi, które pomogą poznać pracownika, jego potrzeby i dzięki temu budować atmosferę wzajemnego zrozumienia.

Zacznijmy od rekrutacji. Jeszcze niedawno jej celem było ocenienie przez firmę kandydata i sprawdzenie „czy się nadaje”. Dziś coraz więcej marek tworzy partnerski model rekrutacji – który pozwala nie tylko zaprezentować się pracownikowi, ale także daje jemu szansę poznać firmę. Narzędzia DT przydatne na tym etapie, to np. Koło Wartości (dwustronne sprawdzenie, czy w obszarze wartości przyświecają nam spójne idee) czy Ścieżka Kandydata (Gdzie i jak dowiaduje się o firmie, co słyszy, jak to odbiera? Jaki jest pierwszy kontakt z firmą, kogo poznaje?) Ważnym narzędziem będzie też Mapa Empatii.

W dalszym etapie budowania zaufania pracownika, możemy wykorzystać narzędzia, które pozwolą wypracować nowe pomysły w takich obszarach jak:

  • Budowanie szacunku i wzajemnego rozumienia potrzeb. Otwarta komunikacja, empatyczna ocena pracownicza i informacja zwrotna.
  • Budowanie samodzielności pracowników, obszary do podejmowania przez nich decyzji, dzielenie się odpowiedzialnością.
  • Budowanie porozumienia międzypokoleniowego, współpraca, dzielenie się wiedzą wewnątrz firmy.

 

Pracując metodą DT, możemy zastosować kilka rodzajów burzy mózgów, a do procesu zaprosić pracowników. Mamy szansę na wypracowanie pomysłów niebanalnych, a jednocześnie oczekiwanych przez zespół.

Ważnym elementem DT jest prototypowanie i testowanie – etapy, które pozwolą szybko i tanim kosztem sprawdzić rozwiązanie, zauważyć słabsze strony i od razu je poprawić. Ta część procesu otwiera pracowników na poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, daje przyzwolenie do popełniania i naprawiania błędów, eksperymentowanie. Wszystko bez negatywnych ocen. To także sprzyja budowaniu zaufania, poprawia relacje w zespole oraz między pracownikami i przełożonymi.

Na zakończenie procesu mamy cały zestaw narzędzi – choćby Matryca MoSCoW i Plan Wdrożenia – które pomogą zaimplementować pomysły w firmie.

 

Pamiętajmy, że cały proces wymaga stosowania nadrzędnej zasady Design Thinking – czyli nastawienia na człowieka, kandydata, pracownika. Dzięki temu wypracowane pomysły są empatyczne, wspierające firmę przy budowaniu dobrej atmosfery, szacunku oraz silnego i zgranego zespołu.

Joanna Blewąska

Joanna Blewąska

Specjalistka PR. Współpracuje z firmami i instytucjami, budując ich wizerunek. Tworzy strategie komunikacji marek. Pomaga określić archetyp marki, skutecznie stosuje storytelling  oraz branding emocjonalny. Jest certyfikowanym trenerem biznesu.

Ostatnie osiem lat pracowała na stanowisku Rzecznika Marszałka Województwa Łódzkiego. Ma na swoim koncie ponad tysiąc wystąpień publicznych, zorganizowała i poprowadziła ponad pięćset konferencji prasowych. Ukończyła studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie – najpierw Public Relations, a potem Coaching – bo on też ściśle wiąże się z komunikacją.

A ponieważ ważną częścią komunikacji jest zrozumienie ludzi i ich potrzeb, poznała DT. Jest certyfikowanym moderatorem procesu, który uwielbia, bo jest niezwykle empatyczny, a jednocześnie tak „matematycznie” przekłada się na efekty biznesowe.