Jak poprawiać doświadczenia młodych ludzi i angażować ich w wydarzenia naukowe?
O kliencie
Centrum Nauki Kopernik to miejsce edukacji, inspiracji i rozwoju dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Organizacja słynie z innowacyjnych projektów popularyzujących naukę i technologię w Polsce.
Cel projektu
Zostaliśmy zaproszeni do współpracy, aby wspólnie z zespołem Centrum Nauki Kopernik opracować strategię i ramy programowe dla wydarzeń dialogowych – cyklicznych spotkań dla młodzieży. Ich głównym celem jest:
- poszerzanie wiedzy,
- wymiana doświadczeń,
- inspirowanie i zachęcanie młodych ludzi do rozwoju,
- rozbudzanie zainteresowania nowymi technologiami, w tym sztuczną inteligencją i Big Data.
Wyzwanie
Projekt postawił przed nami pytanie:
„Jak stworzyć wymarzone miejsce dialogu i wymiany wiedzy dla młodzieży oraz zachęcić ją do aktywnego udziału w warsztatach edukacyjnych?”
Musieliśmy znaleźć:
- motywacje i zainteresowania młodych uczestników,
- kluczowe korzyści płynące z udziału w wydarzeniach,
- innowacyjne pomysły na scenariusze spotkań, które zagwarantują wyjątkowe doświadczenia uczestników.
Uczestnicy projektu
Współtwórcami strategii byli:
- uczniowie szkół podstawowych (klasy 7–8) i ponadpodstawowych (licea, technika, szkoły branżowe),
- pracownicy Centrum Nauki Kopernik,
- eksperci i moderatorzy wydarzeń,
- przedstawiciele NASK – Państwowego Instytutu Badawczego.
Proces projektowy – design thinking w praktyce
Projekt został zrealizowany jako cykl trzech interaktywnych warsztatów online, które łączyły różne perspektywy – naukowe, artystyczne, technologiczne oraz młodzieżowe.
Wykorzystaliśmy metodykę design thinking, aby:
- lepiej zrozumieć potrzeby młodych uczestników,
- wygenerować innowacyjne pomysły,
- stworzyć koncepcję wydarzeń edukacyjnych angażujących różne grupy wiekowe.

Badania i insighty
- Formułowanie hipotez – rozpoczęliśmy od zebrania założeń i opinii dotyczących potrzeb młodzieży, które później poddaliśmy weryfikacji.
- Desk research – przeanalizowaliśmy badania i raporty dotyczące sposobów uczenia się młodzieży, ich relacji z autorytetami oraz sposobów zdobywania wiedzy online.
- Wywiady z młodzieżą – zrealizowaliśmy kilkanaście rozmów, które pozwoliły zidentyfikować prawdziwe potrzeby uczestników. Okazało się m.in., że młodzi ludzie są otwarci na edukację, jeśli tylko dostrzegają wartość w wydarzeniach i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Tworzenie person
Na podstawie wyników wywiadów powstały persony – modele uczestników wydarzeń, które pomogły:
- lepiej zrozumieć różnorodność grupy docelowej,
- zdiagnozować motywacje i obawy młodych ludzi,
- projektować spersonalizowane doświadczenia edukacyjne.

Wyzwania projektowe
Przykładowe pytanie generatywne, które posłużyło do tworzenia rozwiązań:
„Jak możemy pomóc Marysi dostrzec wartość w wydarzeniach edukacyjnych, aby wykorzystała nowe umiejętności w życiu codziennym i miała poczucie dobrze wykorzystanego czasu?”
Generowanie rozwiązań – kreatywne techniki
Podczas warsztatów zespół wykorzystał różne narzędzia twórczego myślenia:
- Analogie – inspirowaliśmy się rozwiązaniami z innych branż (np. Netflix, IKEA).
- Skojarzenia wizualne – budowanie pomysłów na bazie obrazów i przedmiotów.
- Zmiana perspektywy – myślenie jak znani innowatorzy (np. Walt Disney, Steve Jobs).
Efektem było kilkadziesiąt propozycji, z których wybraliśmy 5 najlepszych konceptów, obejmujących:
- nowe formy komunikacji,
- program edukacyjny z elementami AI i VR,
- chatboty wspierające uczestników,
- angażujące doświadczenia edukacyjne dla różnych grup wiekowych.
Efekty i wdrożeni
Projekt był fuzją kreatywności, różnorodności i współpracy międzypokoleniowej.
- Młodzi uczestnicy przełamali bariery w komunikacji,
- Eksperci spojrzeli na edukację oczami uczniów,
- Stworzyliśmy strategię i konkretne rozwiązania, które Centrum Nauki Kopernik wdrożyło w kolejnych edycjach wydarzeń dialogowych.
Podsumowanie
Case study Centrum Nauki Kopernik pokazuje, że projektowanie wydarzeń edukacyjnych dla młodzieży wymaga głębokiego zrozumienia ich potrzeb, otwartości na dialog i innowacyjnych metod współpracy. Dzięki metodyce design thinking udało się:
- stworzyć ramy programowe atrakcyjne dla młodych ludzi,
- zaprojektować doświadczenia edukacyjne oparte na nowych technologiach,
- zbudować przestrzeń do dialogu, która łączy pokolenia i inspiruje do rozwoju.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w CX lub EX napisz do nas i umów bezpłatne konsultacje. Poniżej obszary naszej ekspertyzy. Napisz na do nas na: biuro@klientocentryczni.pl
