Canva – jak zaprojektować dobry zespół?

Jak zaprojektować dobry zespół?

Jednym z najważniejszych czynników skutecznej współpracy w zespołach – kluczowej zarówno dla Customer Experience (CX), jak i Employee Experience (EX) – jest nie tylko łączenie różnorodnych kompetencji, postaw i doświadczeń, ale także ustalenie fundamentalnych zasad działania, które będą wspólne dla całego zespołu. Badania McKinsey pokazują, że zespoły, które na początku pracy świadomie określają reguły współpracy, osiągają nawet 25% wyższą efektywność i o 30% szybciej rozwiązują konflikty. Z kolei raport Gallupa potwierdza, że zespoły z jasno zdefiniowanymi zasadami mają o 17% wyższy poziom zaangażowania pracowników, co bezpośrednio przekłada się na lepsze doświadczenia klientów.

Podpowiedzią w tworzeniu takiego kodeksu postępowania może być makieta „Designed Teams”, którą przygotowaliśmy na tegoroczną edycję konferencji Design językiem biznesu podczas Gdynia Design Days. Choć zawarte w niej pytania mogą wydawać się oczywiste, doświadczenie pokazuje, że największe wyzwania w budowaniu kultury CX i EX wynikają właśnie z braku jasnych, wspólnych zasad – co potwierdza zarówno ogromne zainteresowanie narzędziem, jak i wyniki badań Harvard Business Review dotyczące „team norms”.

Dlatego, rozpoczynając nowy projekt, tworząc zespół ds. CX/EX lub podejmując strategiczne wyzwanie związane z poprawą doświadczeń klientów i pracowników, warto poświęcić chwilę na uspójnienie zasad współpracy. Dzięki temu zespół działa szybciej, spójniej i jest w stanie dostarczyć klientom i pracownikom bardziej przewidywalne, pozytywne doświadczenia.

Poniżej znajdziesz makietę do wykorzystania w projektach CX i EX oraz instrukcję z pytaniami przypisanymi do poszczególnych pól – narzędzie, które pomoże Twojemu zespołowi zbudować świadomy kodeks działania i skutecznie realizować strategię doświadczeń.

Pomagamy budować i wzmacniać kuluje organizacyjną


Instrukcja do przeprowadzenia warsztatów

  1. Cele

Zapiszcie na karteczkach post it 3 kluczowe cele, dla których chcecie stworzyć wyjątkowy zespół. Minimum 2 na osobę.

Pytania:

  • Po co Wam wyjątkowy zespół?
  • Co jako zespół chcecie osiągnąć?

Przykłady:

  • Chcę zeralizować budżet sprzedaży
  • Chcę poprowadzić nowy projekt
  • Chcę przeprowadzić transformację wewnątrz organizacji

Dyskusja i wybór wspólnych celów

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te cele, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

  1. Motywacje

Zapiszcie na karteczkach post it Wasze kluczowe motywacje. Minimum 3 na osobę.

Pytania:

  • Po co pracujecie?
  • Dlaczego robicie to co robicie?
  • Co jest dla Was ważne w życiu i w pracy? 

Przykłady:

  • Pozytywny wpływ na życie ludzi
  • Możliwość rozwoju
  • Przejście na emeryturę w wieku 40 lat
  • Pieniądze

Dyskusja i wybór wspólnych motywacji

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te motywacje, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

  1. Role i umiejętności

Wypiszcie na karteczkach post it kluczowe role, które pełnicie w organizacjach oraz rzeczy, w których jesteście dobrzy. Minimum 5 na osobę.

Pytania:

  • Jaką funkcję pełnisz w organizacji?
  • Jakie są twoje talenty?
  • W czym jesteś dobry?

Przykłady:

  • Zajmuję się rozwojem kompetencji
  • Zarządzam sprzedażą
  • Umiejętności organizacyjne
  • Orientacja strategiczna
  • Komunikatywność
  • Kreatywność

Dyskusja i wybór brakujących elementów

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Określcie brakujące umiejętności i role, które należałoby uzupełnić w zespole.

  1. Wartości

Jakimi zasadami w życiu i w pracy się kierujesz?

Pytania:

  • Co jest dla ciebie ważne w relacjach z ludźmi?
  • W co wierzysz?
  • Jakie są oczekiwane wzorce zachowań?

Przykłady:

  • Zaufanie
  • Zrozumienie
  • Szacunek
  • Ukierunkowanie na jakość

Dyskusja i wybór wspólnych wartości

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te wartości, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

  1. Zasady współdziałania

Bazując na 4 poprzednich krokach określcie 5 zachowań i działań, które chcielibyście wcielić w życie w ramach zespołu.

Pytania:

  • Jak chcesz sie komunikować?
  • Jak chcesz by były podejmowane decyzje?
  • Jak chcesz współpracować?
  • Jak chcesz oceniać pracę?

Przykłady:

  • Utrzymanie tajemnicy tego nad czym pracujemy
  • Dotrzymywanie terminów lub komunikowanie o opóźnieniach na wczesnym etapie
  • Cotygodniowy statusy z podstępów prac

Dyskusja i stworzenie listy zasad współdziałania

Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te wartości, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.

Podsumowanie

  • Jakie są wasze wrażenia?
  • Gdzie widzicie możliwość zastosowania metody?
  • Czego Wam zabrakło?
  • Co wymaga dopracowania

Jeśli potrzebujesz wsparcia w CX lub EX napisz do nas i umów bezpłatne konsultacje w zakresie Customer Experience lub Employee Experience. Poniżej obszary naszej ekspertyzy. Napisz na do nas na (biuro@klientocentryczni.pl)

Konsultacje Customer Experience, Employee Experience i Design Thinking
Konsultacje Customer Experience, Employee Experience i Design Thinking