Canva – Persony
Persona w CX i EX – klucz do projektowania lepszych doświadczeń
Czym jest persona?
Persona to fikcyjny, ale szczegółowy opis typowej osoby, która jest potencjalnym użytkownikiem lub klientemrozwiązania, usługi czy produktu. Jest jednym z podstawowych narzędzi w obszarze Customer Experience (CX) oraz Employee Experience (EX), pomagającym firmom zrozumieć potrzeby, motywacje i problemy swoich odbiorców.
Stworzenie persony pozwala:
- zachować spójne zrozumienie grupy docelowej w zespole,
- projektować usługi, produkty i procesy odpowiadające na rzeczywiste potrzeby,
- dopasować komunikację i obsługę do różnych segmentów klientów lub pracowników.
Elementy dobrze zaprojektowanej persony
Każda persona powinna zawierać:
- Nazwę i dane podstawowe – imię, wiek, stanowisko lub rola w organizacji.
- Dane demograficzne – lokalizacja, status rodzinny, wykształcenie.
- Cele i motywacje – czego chce osiągnąć użytkownik lub pracownik, co go napędza.
- Problemy i frustracje – największe bariery i wyzwania w kontakcie z produktem, usługą lub miejscem pracy.
- Źródła informacji – skąd czerpie wiedzę, jak podejmuje decyzje.
- Charakterystyczne cytaty – wypowiedzi oddające sposób myślenia i emocje persony.
Persony w praktyce – CX i EX
W projektach Customer Experience tworzymy persony klientów, które pomagają:
- projektować customer journey,
- dopasować ofertę i komunikację marketingową,
- lepiej obsługiwać klientów na różnych etapach relacji z marką.
W obszarze Employee Experience persony pracowników wspierają:
- projektowanie ścieżki pracownika od rekrutacji po rozwój kariery,
- tworzenie programów onboardingowych, benefitowych i rozwojowych,
- poprawę zaangażowania i satysfakcji w pracy.
Metody, w których wykorzystujemy persony
Persony są stosowane w różnych metodykach projektowych:
- Design Thinking – empatyczne zrozumienie użytkownika.
- Service Design – projektowanie kompleksowych doświadczeń.
- Lean Product – szybka weryfikacja hipotez i dostosowanie produktu.
- UX Design – tworzenie intuicyjnych i użytecznych interfejsów.
Chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu person
📘 Przeczytaj:
Pobierz canvę persony i wykorzystaj ją w swoim projekcie

Jeśli potrzebujesz wsparcia w CX lub EX napisz do nas i umów bezpłatne konsultacje w zakresie Customer Experience lub Employee Experience. Poniżej obszary naszej ekspertyzy. Napisz na do nas na (biuro@klientocentryczni.pl)
