Canva – jak zaprojektować dobry zespół?
Jak zaprojektować dobry zespół?
Jednym z najważniejszych czynników skutecznej współpracy w zespołach – kluczowej zarówno dla Customer Experience (CX), jak i Employee Experience (EX) – jest nie tylko łączenie różnorodnych kompetencji, postaw i doświadczeń, ale także ustalenie fundamentalnych zasad działania, które będą wspólne dla całego zespołu. Badania McKinsey pokazują, że zespoły, które na początku pracy świadomie określają reguły współpracy, osiągają nawet 25% wyższą efektywność i o 30% szybciej rozwiązują konflikty. Z kolei raport Gallupa potwierdza, że zespoły z jasno zdefiniowanymi zasadami mają o 17% wyższy poziom zaangażowania pracowników, co bezpośrednio przekłada się na lepsze doświadczenia klientów.
Podpowiedzią w tworzeniu takiego kodeksu postępowania może być makieta „Designed Teams”, którą przygotowaliśmy na tegoroczną edycję konferencji Design językiem biznesu podczas Gdynia Design Days. Choć zawarte w niej pytania mogą wydawać się oczywiste, doświadczenie pokazuje, że największe wyzwania w budowaniu kultury CX i EX wynikają właśnie z braku jasnych, wspólnych zasad – co potwierdza zarówno ogromne zainteresowanie narzędziem, jak i wyniki badań Harvard Business Review dotyczące „team norms”.
Dlatego, rozpoczynając nowy projekt, tworząc zespół ds. CX/EX lub podejmując strategiczne wyzwanie związane z poprawą doświadczeń klientów i pracowników, warto poświęcić chwilę na uspójnienie zasad współpracy. Dzięki temu zespół działa szybciej, spójniej i jest w stanie dostarczyć klientom i pracownikom bardziej przewidywalne, pozytywne doświadczenia.
Poniżej znajdziesz makietę do wykorzystania w projektach CX i EX oraz instrukcję z pytaniami przypisanymi do poszczególnych pól – narzędzie, które pomoże Twojemu zespołowi zbudować świadomy kodeks działania i skutecznie realizować strategię doświadczeń.

Instrukcja do przeprowadzenia warsztatów
- Cele
Zapiszcie na karteczkach post it 3 kluczowe cele, dla których chcecie stworzyć wyjątkowy zespół. Minimum 2 na osobę.
Pytania:
- Po co Wam wyjątkowy zespół?
- Co jako zespół chcecie osiągnąć?
Przykłady:
- Chcę zeralizować budżet sprzedaży
- Chcę poprowadzić nowy projekt
- Chcę przeprowadzić transformację wewnątrz organizacji
Dyskusja i wybór wspólnych celów
Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te cele, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.
- Motywacje
Zapiszcie na karteczkach post it Wasze kluczowe motywacje. Minimum 3 na osobę.
Pytania:
- Po co pracujecie?
- Dlaczego robicie to co robicie?
- Co jest dla Was ważne w życiu i w pracy?
Przykłady:
- Pozytywny wpływ na życie ludzi
- Możliwość rozwoju
- Przejście na emeryturę w wieku 40 lat
- Pieniądze
Dyskusja i wybór wspólnych motywacji
Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te motywacje, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.
- Role i umiejętności
Wypiszcie na karteczkach post it kluczowe role, które pełnicie w organizacjach oraz rzeczy, w których jesteście dobrzy. Minimum 5 na osobę.
Pytania:
- Jaką funkcję pełnisz w organizacji?
- Jakie są twoje talenty?
- W czym jesteś dobry?
Przykłady:
- Zajmuję się rozwojem kompetencji
- Zarządzam sprzedażą
- Umiejętności organizacyjne
- Orientacja strategiczna
- Komunikatywność
- Kreatywność
Dyskusja i wybór brakujących elementów
Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Określcie brakujące umiejętności i role, które należałoby uzupełnić w zespole.
- Wartości
Jakimi zasadami w życiu i w pracy się kierujesz?
Pytania:
- Co jest dla ciebie ważne w relacjach z ludźmi?
- W co wierzysz?
- Jakie są oczekiwane wzorce zachowań?
Przykłady:
- Zaufanie
- Zrozumienie
- Szacunek
- Ukierunkowanie na jakość
Dyskusja i wybór wspólnych wartości
Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te wartości, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.
- Zasady współdziałania
Bazując na 4 poprzednich krokach określcie 5 zachowań i działań, które chcielibyście wcielić w życie w ramach zespołu.
Pytania:
- Jak chcesz sie komunikować?
- Jak chcesz by były podejmowane decyzje?
- Jak chcesz współpracować?
- Jak chcesz oceniać pracę?
Przykłady:
- Utrzymanie tajemnicy tego nad czym pracujemy
- Dotrzymywanie terminów lub komunikowanie o opóźnieniach na wczesnym etapie
- Cotygodniowy statusy z podstępów prac
Dyskusja i stworzenie listy zasad współdziałania
Przyklejcie swoje odpowiedzi na makietę oraz przedyskutujcie. Te wartości, które się powtórzyły przyklejcie na szare pole.
Podsumowanie
- Jakie są wasze wrażenia?
- Gdzie widzicie możliwość zastosowania metody?
- Czego Wam zabrakło?
- Co wymaga dopracowania
Jeśli potrzebujesz wsparcia w CX lub EX napisz do nas i umów bezpłatne konsultacje w zakresie Customer Experience lub Employee Experience. Poniżej obszary naszej ekspertyzy. Napisz na do nas na (biuro@klientocentryczni.pl)
