Kreatywne rozwiązywanie problemów – jak wykorzystać design thinking i kreatywność zespołu?

„Wymyśl coś – przecież jesteś kreatywny!” – ile razy słyszeliśmy podobne zdanie w pracy czy na uczelni? Tymczasem kreatywne rozwiązywanie problemów to nie tylko kwestia „olśnienia”. To proces, który wymaga odpowiednich warunków, metod i współpracy zespołowej. Jedną z najskuteczniejszych technik wspierających innowacyjność jest burza mózgów, szczególnie gdy połączymy ją z narzędziami design thinking i design sprint.

W tym artykule pokażemy Ci:

  • czym jest skuteczna burza mózgów,
  • jak ją zorganizować krok po kroku,
  • jakie techniki kreatywne warto znać,
  • jak połączyć burzę mózgów z procesem projektowym w firmie.

Burza mózgów – klasyka, która wciąż działa

Burza mózgów (brainstorming) to metoda generowania pomysłów, która została opracowana już w latach 30. XX wieku, ale wciąż jest aktualna. Jej siłą jest prostota i możliwość aktywnego zaangażowania całego zespołu w proces twórczy. Stosowana umiejętnie, burza mózgów staje się potężnym narzędziem do rozwiązywania problemów, szukania innowacji i rozwijania produktów lub usług.

Pomagamy budować i wzmacniać kuluje organizacyjną

Zasady skutecznej burzy mózgów

Aby burza mózgów była naprawdę efektywna, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

1. Cel i czas trwania

Każda sesja powinna mieć konkretnie określony problem oraz limit czasowy (najlepiej 30–90 minut). Dobrze jest też ustalić, ile pomysłów chcemy wygenerować.

2. Moderator

Wyznacz osobę, która będzie moderować sesję: pilnować czasu, wspierać uczestników, dbać o równy głos każdego członka zespołu.

3. Liczba uczestników

Optymalna grupa to 4–6 osób – zbyt duża może hamować zaangażowanie, a zbyt mała ogranicza różnorodność perspektyw.

4. Różnorodność zespołu

Zaangażuj osoby z różnych działów, z różnym doświadczeniem i osobowościami. Innowacyjne pomysły rodzą się tam, gdzie ścierają się różne punkty widzenia.

5. Bez krytyki

Nie oceniamy pomysłów podczas sesji. Krytyka i analiza to etap po burzy mózgów. W czasie generowania idei liczy się swoboda myślenia i otwartość.

6. Wszystkie pomysły muszą być zapisane

Zadbaj o post-ity, markery i przestrzeń do notowania – najlepiej każdy pomysł na osobnej karteczce. Dzięki temu łatwiej będzie je później analizować i grupować.

7. Ilość ważniejsza niż jakość

Im więcej pomysłów, tym większa szansa na ten jeden wyjątkowy. Nawet szalone i nierealne pomysły mogą być katalizatorem do stworzenia realnych, innowacyjnych rozwiązań.

Szkolenia:

Sprawdź ofertę naszych szkoleń CX, EX i Design Thinking

Design Thinking i Design Sprint – struktura dla kreatywności

Design Thinking to metodyka tworzenia rozwiązań zorientowanych na użytkownika. Burza mózgów odgrywa w niej kluczową rolę na etapie ideacji – czyli generowania pomysłów po zrozumieniu potrzeb klienta.

Z kolei Design Sprint to pięciodniowy proces rozwiązywania problemów i testowania rozwiązań. Burza mózgów pojawia się w nim w dniu 2 („Sketch”), kiedy zespół generuje możliwe koncepcje rozwiązania.

👉 Połączenie burzy mózgów z tymi metodykami sprawia, że:

  • pomysły są osadzone w rzeczywistych potrzebach użytkowników,
  • proces jest dynamiczny i uporządkowany,
  • powstają rozwiązania gotowe do prototypowania i testowania.
W ramach kreatywnego rozwiązywania problemów w ramach warsztatów z firmą produkcyjną z branży FMCG – rozpoczęliśmy proces od wywiadów z pracownikami różnych działów, by zidentyfikować realne problemy wpływające na codzienną pracę. W rozmowach powtarzał się temat nieefektywnego przekazywania informacji między działem handlowym a produkcją, co skutkowało błędami w zamówieniach i napięciami w zespole. W procesie design thinking zespoły zmapowały cały przebieg procesu komunikacji, zidentyfikowały kluczowe punkty zapalne i przeszły przez burzę mózgów, generując ponad 60 pomysłów. Następnie wybrane koncepcje zostały usystematyzowane i przełożone na szybkie prototypy – m.in. formularz zgłoszeń z uproszczoną strukturą i zasadami wprowadzania zmian w zamówieniach. Na koniec uczestnicy opracowali plan wdrożenia, a zespół wewnętrzny zadeklarował przetestowanie rozwiązania w jednym z regionów w ciągu najbliższych dwóch tygodni..

Zobacz jak mogą wyglądać warsztaty design thinking

Techniki burzy mózgów, które warto znać

🔹 Silent Brainstorm

Indywidualne generowanie pomysłów w ciszy, idealne dla introwertyków. Pomysły są następnie prezentowane całej grupie.

🔹 Klasyczna burza mózgów

Wspólna praca zespołowa, notowanie wszystkich pomysłów na tablicy lub ścianie. Kluczowe: brak oceniania!

🔹 Mission Impossible

Daj zespołowi wyzwanie niemożliwe: np. „Stwórz szpital bez lekarzy” albo „Dostarcz paczkę bez kuriera i internetu”. Szalone scenariusze często prowadzą do odkryć, które w „normalnych” warunkach nigdy by się nie pojawiły.

Kreatywne rozwiązywanie problemów to kompetencja przyszłości

Dzięki kreatywnym metodom możesz nie tylko szybciej rozwiązywać problemy, ale też angażować zespół i wzmacniać kulturę innowacji w organizacji. Najlepsze pomysły nie powstają przypadkiem – są efektem odpowiednio zaprojektowanego procesu.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w CX lub EX napisz do nas i umów bezpłatne konsultacje w zakresie Customer Experience lub Employee Experience. Poniżej obszary naszej ekspertyzy. Napisz na do nas na (biuro@klientocentryczni.pl)

Konsultacje Customer Experience, Employee Experience i Design Thinking
Konsultacje Customer Experience, Employee Experience i Design Thinking