Opracowanie strategii rozwoju firmy z branży edukacyjnej w dobie pandemii
Praca związana z budowaniem strategii firmy to jeden z naszych ulubionych tematów projektowych. Przytaczany projekt był dla nas ciekawym wyzwaniem, gdyż klient z wyprzedzeniem chciał ustawić wszystkie działania firmy i dużą kampanię promocyjną bazując na wspólnie wypracowanych założeniach.
Przed pandemią firma znajdowała się na fali. Zatrudnienie wynosiło 200 pracowników. Główne problemy, jakie wywołał COVID-19 w prowadzeniu tej działalności to zmiany w sposobie edukacji. System nauki zdalnej zwiększył zapotrzebowanie na korzystanie z elektronicznych pomocy dydaktycznych. To z kolei przyczyniło się do zmiany potrzeb, jakie miała grupa docelowa naszego klienta. Koniecznym stało się określenie możliwości dostosowania się do zaistniałej sytuacji i podtrzymania tendencji wzrostowej firmy.
Powód przeprowadzenia projektu
Przed pandemią firma znajdowała się na fali. Zatrudnienie wynosiło 200 pracowników. Główne problemy, jakie wywołał COVID-19 w prowadzeniu tej działalności to zmiany w sposobie edukacji. System nauki zdalnej zwiększył zapotrzebowanie na korzystanie z elektronicznych pomocy dydaktycznych. To z kolei przyczyniło się do zmiany potrzeb, jakie miała grupa docelowa naszego klienta. Koniecznym stało się określenie możliwości dostosowania się do zaistniałej sytuacji i podtrzymania tendencji wzrostowej firmy.
Wdrożone działania
W ramach projektu zaproponowaliśmy klientowi przeprowadzenie trzydniowych warsztatów. Ze względu na działanie w warunkach silnie zmiennego otoczenia (zarówno wewnątrz organizacji, jak i w ujęciu globalnym) wykorzystaliśmy, jako główną metodę, analizę scenariuszową. Oprócz tego, projekt wspierany był kilkoma metodami dodatkowymi takimi, jak Blue Ocean Strategy i propozycję wartości.
Głównym zadaniem było nakreślenie 4 kierunków rozwoju firmy na rok 2021. W warsztatach brali udział przedstawiciele wszystkich najistotniejszych komórek firmy reprezentujący dział produktowy, sprzedaży, marketingu, back office i e-commerce. Podzieliliśmy się na 5 zespołów projektowych, które pracowały w formule online [Sprawdź, jak pracujemy online]. Rozpoczęliśmy działania od klasycznej analizy Blue Ocean Strategy . Dzięki niej udało się zdiagnozować zarówno kluczowe czynniki wewnątrz firmy, jak i siły zewnętrzne, które wywierały największy wpływ na planowanie dalszych działań strategicznych. Analiza została wsparta wystąpieniem trendwatchera z branży edukacyjnej oraz e-commerce. W efekcie zdefiniowaliśmy siły napędzające, które mają kluczowy wpływ na działania firmy oraz kluczowe niepewności związane z jej rozwojem.
Wnioski, wyciągnięte z analizy Blue Ocean Strategy, trendów i siły napędzających, posłużyły do wytyczenia 4 głównych scenariuszy potencjalnego rozwoju firmy. Zgodnie z założeniem analizy scenariuszowej różniły się one od siebie skrajnie, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwie wielu czynników mogących potencjalnie wpłynąć na przyszłość tej firmy.
Kolejny krok to analiza czynników wpływających na działania firmy w ramach poszczególnych scenariuszy. Przykładowym założeniem scenariusza była koncentracja rynku wokół obecnie obowiązującego e-learningu. Na tym etapie zastanawialiśmy się, jakie czynniki będą miały wówczas szczególny wpływ na działania przedsiębiorstwa. Na przeciwległym biegunie znajdował się scenariusz, w ramach którego możliwy będzie powrót do szkół.
Określiliśmy kluczowe wyzwania, dotyczące między innymi produktów, komunikacji, struktury organizacyjnej, kształtowania cen, stojące przed firmą w rozpatrywanych wariantach. Następnie każdy z zespołów wskazywał możliwe do podjęcia działania w przypadku zaistnienia poszczególnych scenariuszy.
Efektem końcowym pracy 5 zespołów było opracowanie 10 scenariuszy, z których wybrano 2 kluczowe z punktu widzenia przyszłości firmy. Opisy scenariuszy zostały omówione oraz uzupełnione o wykaz konkretnych działań do podjęcia przez firmę.
Korzyści przeprowadzonych działań
Przede wszystkim warto podkreślić, że zespół w ramach planowania strategii musiał wykazać się wielką wyobraźnią i kreatywnością. Niezwykle istotnym czynnikiem jest to, że ustalanie kierunków rozwoju odbyło się w oparciu o przeanalizowanie możliwie wielu trendów rynkowych, szans i niepewności, które mogłyby mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania firmy w najbliższym roku. W ramach spektrum przeanalizowanych alternatywnych wariantów na przyszłość – zespół jest przygotowany na wiele ewentualności. Działania podjęte podczas warsztatów są jak najbardziej gotowe do wdrożenia w razie konieczności na żywym organizmie firmy. Pozwala to podchodzić z większym spokojem do poszczególnych obszarów ryzyka.
Wartością dodaną jest to, że zespoły mogły wspólnie pracować i dzielić się swoimi opiniami na temat wpływu poszczególnych scenariuszy na ogólne działanie firmy, a także poszczególnych jej działów. Doświadczenie tego typu cementuje także cały zespół, który musi synergicznie współpracować, by wdrożenie przygotowanych wariantów stało się możliwe w czasie rzeczywistym