Zdecydowałeś się założyć własny biznes? Czy może działasz już od kilku lat na rynku? A może budujesz markę własną jako specjalista w swojej dziedzinie?

Zdecydowałeś się założyć własny biznes? Czy może działasz już od kilku lat na rynku? A może budujesz markę własną jako specjalista w swojej dziedzinie?

Twoja wiedza specjalistyczna może nie wystarczyć, a kompetencje, które posiadasz i rozwijasz mogą okazać się nieaktualne. Dlaczego?

Klientocentryczni witają w ERZE ZMIAN!

Termin zmiany nie jest niczym nowym i oznacza zaistnienie pewnych faktów, które doprowadzają dany stan rzeczy do tego, że jest inny niż dotychczas. Skoro zmiana to nic nowego to czemu właśnie teraz poświęcamy jej aż tyle uwagi?

W dzisiejszym świecie powstawanie faktów już nie przypomina uroczego pojawiania się kropli deszczu na oknie, które romantycznie spływają w dół szyby. To istny tajfun i trąba powietrzna w jednym. Nasze dotychczasowe umiejętności i sposób reagowania na pojawianie się nowych trendów, rozwój technologii, zdarzeń mających wymierny efekt na sytuację polityczną czy gospodarczą, a nawet sposobu myślenia konsumentów coraz częściej okazują się niewystarczające.

Czasy, w których decydujemy się otwierać własne firmy czy budować wizerunek specjalisty słusznie są porównywane do warunków określonych przez amerykańskich strategów wojennych  jako VUCA:

Volatility – zmienny

Uncertainty – niepewny

Complexity – złożony

Ambiguity – niejednoznaczny

(geneza: Operacja Pustynna Burza)

 

W świecie zmian, niepewności i krótkotrwałości specjaliści i przedsiębiorcy, na co dzień, mierzą się z trudnościami w:

  • trafnym rozpoznaniu trendów

przyczyna: szybkość zachodzących zmian

 

  • podejmowaniu decyzji i planowaniu skutecznych strategii

przyczyna: brak rozumienia zachowań klientów oraz możliwości bazowania na dotychczasowych doświadczeniach

 

  • zbierania istotnych informacji z różnych obszarów lub pracy w sytuacji braku części informacji przyczyna: dywersyfikacja informacji

 

  • skutecznym działaniu w sytuacji niepewności

przyczyna: zbyt dużo zmiennych, brak umiejętności bazowania na intuicji, uważności i empatii

 

Czy Polacy są przygotowani do funkcjonowania w ERZE ZMIAN? Z badań kulturowych Geerta Hofstedego wynika, iż Polacy mają jeden z najwyższych wskaźników dotyczących potrzeby unikania niepewności. W tym kontekście niewątpliwie potrzebna jest duża transformacja w sposobie myślenia i podejściu Polaka w standardowym procesie adaptacji do nieuniknionych, spadających jak burza zmian.

więcej o badaniach: https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries

 

Jednym z rozwiązań radzenia sobie z takim stanem rzeczy, a jednocześnie wyraźnym trendem na rynku jest budowanie zespołów, firm, narzędzi i metod określanych mianem zwinnych (Agile Methods). Uznaje się, że podejście “agile” powstało w 2001 roku w środowisku programistów. Opisane w postaci Manifestu 4 wspólnych mianowników najefektywniejszych metod programowania (http://agilemanifesto.org/) szybko znalazło zastosowanie w innych branżach a bycie agile stało się tzw. buzz word.

Manifest zwinnego programowania stawia:

Ludzi i interakcje nad procesami i narzędziami

Działające rozwiązanie (np. oprogramowanie) nad szczegółowymi dokumentacjami

Współpracę z klientem nad negocjacjami umów

Reagowanie na zmiany nad realizacją założonego planu.

więcej o organizacjach agilowych: https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/how-to-create-an-agile-organization.

Podsumowując tą część scharakteryzowaliśmy aktualne czasy jako zmienne, niepewne, złożone i niejednoznaczne rodem z placu boju. Ponadto okazuje się, że jako naród nie jesteśmy mentalnie przystosowani do szybkiego i elastycznego przyjmowania zmian jako stałą. Obiecujące okazuje się jednak znalezienie wspólnych mianowników najskuteczniejszych metod i narzędzi pracy w celu projektowania skutecznych rozwiązań i sposobu na efektywne funkcjonowanie w ERZE ZMIAN.

Niewątpliwie jako przedsiębiorcy, specjaliści i kreatorzy rzeczywistości dotarliśmy do punktu zwrotnego jakim jest przeciwieństwo wszystkiego co do tej pory robiliśmy czyli UPRASZCZANIE. Latami nasza praca opierała się na budowaniu złożonych procesów, tworzeniu skomplikowanej dokumentacji, układaniu efektywnych ścieżek obsługi klienta, rysowaniu wieloetapowych diagramów i wspieraniu przeświadczenia, że im więcej mój samochód ma guziczków tym bardziej jest luksusowy i prestiżowy.

 

 

Pomyśl chwilę kto będzie Twoim klientem w najbliższych latach? Czy wiesz, że 85% zawodów przyszłości, które wejdą do 2030 roku jeszcze nie powstało? A może wiesz, które procesy całkowicie zostaną przejęte przez komputery? Jesteś gotowy na te wszystkie zmiany?

No więc, co zrobić aby zamiast bać się burzy zmian, tańczyć w deszczu i osiągać dobre wyniki, przewagę konkurencyjną, rozwijać markę, a przede wszystkim nie dać się zwariować?

 

Otto Scharmer w Teorii U mówi, że powinniśmy zatrzymać uczenie się z przeszłości. To co kiedyś się wydarzyło i jakie z tego wyciągaliśmy wnioski nie zawsze może sprawdzać się w rzeczywistości nowej normalności. Nasze doświadczenia mogą być już nieaktualne, a my sami narażeni na błędy poznawcze opisywane w książce Think Twice. Więc tym razem gdy będziemy mieć dwa podobne wydarzenia to ryzykownym będzie wnioskować, że trzecie będzie takie samo. Zatem jak się przygotować?

 

Według najnowszych raportów i badań m. in Dell Technologies & Institute for the Future oraz Future Work Skills 2020 bazą do bycia agile i budowania zwinnych rozwiązań a także kluczem do efektywnego odnajdywania się w Erze zmian jest rozwój kompetencji przyszłości:

 

  • empatii
  • kreatywności
  • otwartości
  • uważności
  • intuicji

a przede wszystkim gotowości poznawczej, które pozwolą na rozumienie zmian jak i zwinne dostosowywanie do nowych potrzeb.

 

Procesy realizowane przez specjalistów posiadających wiedzę i umiejętności ale również o wysoko rozwiniętych kompetencjach okrzykniętych mianem przyszłości stanowią klucz do sukcesu firm i przedsiębiorstw. Realizator projektu uważny na zmiany, potrafiący odpowiednio interpretować zachowania konsumentów, testować i proponować nowatorskie rozwiązania będzie na wagę złota. Projekty są już coraz częściej nie tylko realizowane zgodnie z planem początkowym ale przede wszystkim testowane w krótkich iteracjach oraz natychmiastowo modyfikowane w trakcie realizacji projektu w oparciu o stały  kontakt użytkownikiem końcowym i jego potrzeby.

 

Więcej o empatii w biznesie możesz się dowiedzieć z artykułu: Empatyczne firmy radzą sobie lepiej https://klientocentryczni.pl/empatyczne-firmy-radza-sobie-lepiej/

 

Jedne z coraz częściej uznawanych metod pracy i narzędzi i są te oparte na nurcie myślenia projektowego jakim jest zwinny design thinking. Dlaczego zwinny? Jego systematyka zbierania i przetwarzania danych, budowania rozwiązań, testowania i wdrażania pomysłu stanowi odpowiedź na potrzeby Ery Zmian. Nie tylko jest elastyczna i właściwie zorientowana na zmiany i szczególne potrzeby użytkowników ale też sama w sobie stanowi praktyczny proces kształcenia i rozwijania kompetencji empatii, otwartości, uważności i kreatywności projektanta. Pierwszy poziom odkrywania potrzeb klienta zorientowany jest w głównej mierze na zempatyzowanie projektanta z sytuacją klienta oraz podtrzymuje uważność na jego problemy, bolączki i poszukiwane wartości. Na etapie analizy danych i wyłaniania głównych potrzeb i problemów użytkownika projektant rozwija umiejętność trafnego wyciągania wniosków. Na trzecim poziomie, budowania rozwiązań, szczególnie potrzebna będzie zdolność proponowania dużej ilości kreatywnych pomysłów jak i otwartość na rozwiązania innowacyjne. Prototypowanie najlepszych pomysłów jak i testowanie oraz zdolność do wprowadzania szybkich zmian na  tym etapie stanowi klucz do sukcesu ponieważ minimalizuje czas, koszty i ryzyko niepowodzenia na bardzo wczesnym etapie rozwoju pomysłu. Jego zwinność polega na możliwości szybkiego powrotu do poprzedniego etapu, naniesienia niewielkich poprawek i działania dalej. Projektant jest w stałym kontakcie z otoczeniem i w końcu nie tworzy bezużytecznych lub niewystarczających rozwiązań w zupełnym odizolowaniu od niego. Ponadto dzięki takiemu podejściu wiemy, że nie tylko sam produkt jest istotny ale zaczynamy doceniać wartość i przewagę konkurencyjną w tym jakie doświadczenia dostarcza klientom podczas jego użytkowania. Możemy się tego dowiedzieć tylko na podstawie stałej współpracy z klientem, bezpośrednich interakcjach, szybkiemu reagowaniu na zmiany i stałemu zbieraniu informacji od użytkowników bezpośrednio zaangażowanych w proces projektowania.

 

Więc zamiast siedzieć w swoim biurze i z niepewnością próbować wróżyć z natłoku informacji jak z fusów od herbaty spróbuj otworzyć się na nowe, skuteczne i przyjemne rozwiązania dzięki, którym bezskuteczne myślenie zastąpisz konkretnym działaniem wspierającym Twój proces decyzyjny w erze zmian.

 

Jeśli chcesz rozwijać wspomniane wyżej kompetencje i nie dać się zastąpić robotem, zapraszamy Cię na najbliższe warsztaty Design Thinking podczas, których poznasz skuteczne i proste metody pracy ze zmianą. Zamiast mętliku informacyjnego wyjdziesz z praktyczną wiedzą zamkniętą w prostym procesie, który będziesz mógł wykorzystać samodzielnie w swoim biurze. Wyposażymy Cię też w fajne tricki i odsłonimy kilka istotnych acz często pomijanych niuansów, które usprawnią Twoją pracę i pozwolą Ci osiągać zamierzone efekty.

 

 

Julia Skrzypkowska

Posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie zarządzania projektami zdobytą w projektach krajowych jak i międzynarodowych.  Szczególnie ukierunkowana na obszar wspierania przedsiębiorczości, a od 2 lat tworzenia innowacji. Wspiera osoby indywidualne i zespoły/start-upy poprzez szkolenia, mentoring, eventy branżowe, wymiany międzynarodowe, prezentacje przed inwestorami. Współpracowała z GE Healthcare, Delloite, PwC, EY, KPMG, Nordea, ING, Infosys, Comarch, Rule Financial, Sii, PGE, AMG, Accenture, Fujitsu, Celon Pharma, Draum, OSTC, Karolinska Institutet, Uniwersytet w Uppsali, Uniwersytetem w Lizbonie, Uniwersytetem w Coimbrze, Uniwersytetem w Neapolu Federico, TU Delft i wiele innych.